Jak wycenić swoje usługi w salonie beauty?

Ile powinno kosztować wykonanie makijażu? Jaką cenę powinna mieć mikrodermabrazja? Wycena usług w branży beauty może być bardzo trudna. Jak wycenić zabiegi kosmetyczne tak, aby pokryć wszystkie koszty i osiągnąć zysk?

Bardzo często właściciele małych salonów kosmetycznych i fryzjerskich nawet nie wiedzą, ile miesięcznie zarabiają. Zdarza się, że zarobiona kwota jest tak niska, że ledwo pokrywa wszystkie koszty. Dlaczego? To efekt braku kompleksowej wyceny prowadzonych zabiegów.

Gdy również znajdujesz się w podobnej sytuacji, sprawdź, jak wycenić swoje usługi tak, aby zapewniły Ci regularne i atrakcyjne dochody!

Dlaczego wycena usług jest tak istotna? Wielu właścicieli salonów w branży beauty nie wycenia swoich usług i świadczy je w cenach analogicznych do tych zauważonych w innych salonach. Brak indywidualnej wyceny jest jednak prostym sposobem na to, by salon nie tylko nie zarabiał na siebie, ale nawet powodował straty, co może prowadzić do jego bankructwa.

Wykonanie wyceny usług kosmetycznych, ale także fryzjerskich, makijażu, manicure, medycyny estetycznej lub innych usług beauty ma zatem kluczowe znaczenie. Dlaczego?

Prawidłowo wyceniając swoje usługi, możesz:

  • Utrzymać salon, pokrywając wszystkie związane z nim koszty,
  • Dokształcać się, aby oferować nowe usługi,
  • Inwestować w swój biznes, kupując nowe sprzęty, narzędzia czy kosmetyki,
  • Stworzyć poduszkę finansową na czarną godzinę,
  • Pokrywać swoje wydatki osobiste i oszczędzać.

Jak NIE wyceniać usług?

Wycena usług w salonie beauty tylko z pozoru wydaje się prosta, stąd też tak wiele błędów związanych z jej wykonaniem. Na co musisz uważać?

Główne błędy związane z wyceną usług to:

  • Bazowanie na cenach konkurencji,
  • Stosowanie sztywnych stawek godzinowych,
  • Używanie stałej marży do wszystkich usług.

Stosowanie tych metod wyceny nie uwzględnia wielu czynników, jakie związane są z działaniem salonu, między innymi specyfiki firmy, kosztów sprzętów, sezonowości sprzedaży, zmieniających się zachowań klientów, własnej wiedzy i doświadczenia czy działań konkurencyjnych firm w branży.

W efekcie wycena usług nie przystaje do realnych kosztów, poświęconego wysiłku i czasu, obniżając przez to potencjalne zyski.

Jak wyceniać zabiegi kosmetyczne?

Nie ma żadnej gotowej recepty na wykonanie wyceny. Istnieje jednak szereg czynników, jakie warto wziąć pod uwagę, by wycena usług w salonie beauty była korzystna zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich klientów.

Na ceny usług kosmetycznych przekłada się wiele elementów, które są inne w przypadku każdego salonu. Jest to jeden z powodów, dla których wycena powinna być wykonana indywidualnie oraz osobno dla każdej procedury w cenniku. Jak wycenić zabiegi kosmetyczne?

1. Określ koszty związane z prowadzeniem salonu

Pierwszym krokiem będzie wyznaczenie kosztów, jakie ponoszone są w związku z prowadzoną działalnością.

Na koszt świadczenia usług wpływają:

  • Koszty działalności gospodarczej – czynsz, opłaty za media, dojazdy, podatki, księgowość, ubezpieczenie i inne,
  • Koszty zakupu lub leasingu i amortyzacji sprzętu,
  • Koszty zakupu preparatów, kosmetyków,
  • Koszty pracownicze – wynagrodzenia i inne wypłaty dla pracowników,
  • Koszty obsługi klienta – karty klientów, program do obsługi czy kawa,
  • Koszty szkoleń,
  • Koszty marketingu.

2. Wyznacz koszt godziny pracy salonu

Na podstawie powyższych czynników można wycenić koszt godziny pracy salonu, który następnie należy pomnożyć przez czas poświęcony na wykonanie usługi oraz przygotowania do niej.

3. Weź pod uwagę swoje atuty

Do tej kategorii zaliczają się między innymi lokalizacja salonu, godziny jego otwarcia, specjalizacja, doświadczenie i opinie w branży, konkretne umiejętności oraz świadczone na ich bazie usługi.

Im wyższa przewaga nad konkurencją, na przykład otwarcie salonu do godzin wieczornych czy świadczenie usług niedostępnych w innych punktach, tym wyższą cenę możesz ustalić, ponieważ klienci będą gotowi ją zapłacić.

4. Uwzględnij czynniki niezależne od siebie

Aby kalkulacja była pełna, nie zapominaj także o uwzględnieniu czynników, na które nie masz wpływu, jednak oddziałują one na Twoje koszty czy atrakcyjność oferty w oczach klientów.

Do tych czynników zalicza się przede wszystkim inflacja, czyli rosnące ceny, które wpływają na coraz wyższe wydatki. Drugą istotną kwestią jest konkurencja, której działania warto monitorować, by stale utrzymywać swoją ofertę na jak najwyższym poziomie.

Czy podwyższania cen należy się bać?

Absolutnie nie! Wielu właścicieli salonów, zwłaszcza mniejszych i działających w małych miejscowościach, obawia się, że podwyższenie cen usług spowoduje szybki odpływ klientów do konkurencji. W efekcie nie aktualizują oni swoich cenników lub pozostawiają w ofercie najmniej dochodowe procedury.

Podwyższenie cen nie oznacza jednak wcale utraty klienteli. Wprost przeciwnie – może spowodować większe zainteresowanie ofertą. Wynika to głównie z faktu, że bardzo niskie ceny, szczególnie w branży beauty, kojarzone są z niższą jakością usług.

Stosowanie realnych cen powoduje, że gabinet może nie tylko więcej zarabiać, lecz też postrzegany jest jako bardziej profesjonalny i godny zaufania. Ponadto wyższe ceny to więcej środków na dokształcanie się, nowy sprzęt oraz kosmetyki do gabinetu, co przekłada się na jeszcze lepszą jakość świadczonych usług i satysfakcję klientów.

Jak prezentować ceny w salonie?

Gdy ceny usług kosmetycznych ulegają podwyżce, warto zadbać o to, aby odpowiednio je zaprezentować. Jak to zrobić, by nie zniechęcić klientów do skorzystania z oferty?

By podkreślić profesjonalizm świadczonych usług, w cenniku warto zaznaczyć, na bazie jakich sprzętów i kosmetyków są one prowadzone.

Ciekawym pomysłem jest też metoda kontrastu. Polega ona na zaprezentowaniu dwóch cen – niższej i wyższej, na przykład za usługę premium jak stylizacja fryzur/paznokci pokazowych, dodatkowy zabieg czy usługę ekspresową. Dzięki temu klienci mają wybór i mogą zdecydować się na atrakcyjną dla nich wersję usługi – często tę droższą.

Podsumowanie

Realna wycena usług w branży beauty pozwala na prowadzenie dochodowej i satysfakcjonującej działalności. Gdy zatem otwierasz salon lub chcesz wprowadzić zmiany w istniejącym już biznesie, rzetelne ustalenie cen to podstawa!