Jak napisać biznesplan salonu kosmetycznego?

Chcesz otworzyć salon kosmetyczny lub inną firmę w branży beauty? W realizacji Twoich zamiarów pomoże Ci biznesplan! Wyjaśniamy, czym jest ten rodzaj planu, dlaczego warto go mieć i jak przygotować go krok po kroku.

Biznesplan – co to jest?

Plan biznesowy, biznesplan jest dokumentem, który tworzony jest w celu opisania planów powstania i rozwoju firmy.

Taki plan przyda się również dla salonu w branży beauty, na przykład kosmetycznego, fryzjerskiego, stylizacji paznokci, rzęs czy makijażu permanentnego.

Biznesplan salonu kosmetycznego może być przygotowany na potrzeby własne, aby zawrzeć w nim wszystkie cele, plany i strategie dotyczące otwarcia i prowadzenia swojego biznesu.

Również często wymagają go podmioty zewnętrzne, na przykład banki kredytujące nowe firmy, Urzędy Pracy oraz inne instytucje udzielające dofinansowań na start działalności.

Dlaczego Twój salon kosmetyczny potrzebuje biznesplanu?

Przygotowanie biznesplanu ma wiele korzyści, dlatego nawet wtedy, gdy chcesz otworzyć jednoosobową działalność i nie zamierzasz zatrudniać pracowników, warto go mieć. Dlaczego?

Biznesplan salonu kosmetycznego – najważniejsze korzyści:

  • Urealnisz swoje plany dotyczące założenia biznesu,
  • Łatwiej otworzysz działalność gospodarczą,
  • Obliczysz, ile pieniędzy potrzebujesz do jej założenia,
  • Sprawdzisz, ile możesz zyskać dzięki własnej firmie,
  • Zaplanujesz kolejne kroki związane z jej rozwojem,
  • Poznasz szanse i zagrożenia dla swojego biznesu,
  • Zmniejszysz ryzyko związane z prowadzeniem działalności,
  • Możesz łatwiej pozyskać dofinansowanie na otwarcie biznesu,
  • Stworzysz konkurencyjną firmę w branży beauty.

Jak przygotować biznesplan salonu kosmetycznego?

Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak napisać biznes plan stylizacja paznokci, usługi fryzjerskie czy kosmetyczne to jedynie kilka przykładowych usług, do jakich może się on odnosić. Jak opracować taki dokument?

Możesz skorzystać z dostępnych w internecie szablonów oraz gotowych biznesplanów, aby dowiedzieć się, jak powinien wyglądać taki dokument. Nie kopiuj go jednak, ale potraktuj jedynie jako inspirację.

Jeśli nie wiesz, jak przygotować biznesplan salonu fryzjerskiego, kosmetycznego lub innej firmy, możesz zwrócić się po pomoc do specjalistów w tej dziedzinie – znajdziesz ich w internecie.

Samodzielne przygotowanie biznesplanu będzie jednak najlepszą decyzją, ponieważ dzięki niej możesz przelać na papier swoje plany, przeanalizować je i dopracować, by odpowiadały w pełni Twoim celom.

Biznesplan salonu kosmetycznego – krok po kroku

Nie wiesz, od czego zacząć? Sprawdź przykładowy biznesplan dla firmy w branży beauty.

Opis firmy

W pierwszej części umieść podstawowe informacje na temat przedsięwzięcia, które chcesz zrealizować. Są to:

  • Nazwa salonu,
  • Siedziba salonu,
  • Rodzaj firmy – jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka,
  • Krótki opis usług salonu,
  • Informacje o grupie docelowej,
  • Cele związane z prowadzoną działalnością.

Plan organizacyjny

W tej części określ, gdzie zamierzasz prowadzić swój salon, w jakich dniach i godzinach ma być on otwarty.

Stwórz również listę zawierającą firmy, z których usług chcesz skorzystać, na przykład mogą być to producenci kosmetyków, agencja marketingowa, której powierzysz reklamę.

Plan techniczny

Wypisz, jakie wyposażenie i produkty są potrzebne w Twoim salonie, aby rozpoczął on działalność, na przykład mogą być to meble, lustra, kosmetyki, narzędzia.

Plan marketingowy

Te tej części opisz, jak chcesz promować swoją firmę, aby trafić z jej usługami do jak najszerszego grona klientów i podwyższać zyski. Na przykład możesz reklamować ją przez stronę online, obecność w mediach społecznościowych, system rabatowy dla stałych klientek.

Plan finansowy

To bardzo ważny element biznesplanu, który powinien opisywać:

  • Sposób finansowania działalności, na przykład przez kredyt, dofinansowanie,
  • Planowane koszty związane z otwarciem firmy,
  • Cennik usług w salonie kosmetycznym,
  • Koszty związane z prowadzoną działalnością,
  • Prognozowane przychody i dochody.

Analiza mocnych i słabych stron

Wykonaj analizę SWOT salonu kosmetycznego, określając jego:

  • Szanse,
  • Zagrożenia,
  • Mocne strony,
  • Słabe strony.

O czym warto pamiętać przy tworzeniu biznesplanu salonu kosmetycznego

Przygotowując biznesplan salonu kosmetycznego lub innego salonu w branży beauty, pamiętaj o poniższych kwestiach:

  • Opisz plany w sposób zwięzły i logiczny,
  • Realistycznie wyznaczaj swoje cele,
  • Przeanalizuj oferty konkurencji w okolicy,
  • Weź pod uwagę różne przeszkody, jakie mogą pojawić się w biznesie,
  • Staraj się poprzeć swoje plany wyliczeniami,
  • Poproś inną osobę, aby sprawdziła i oceniła Twój biznesplan.

Pamiętaj, biznesplan nie musi być wielostronicowym dokumentem. Nawet krótki plan biznesowy prezentujący ogólną strategię oraz główne cele Twojej firmy będzie bardzo pomocny przy rozpoczęciu działalności!