Jak prowadzić skuteczne rozmowy z klientami? Komunikacja i obsługa klienta w salonie kosmetycznym.
Własny salon kosmetyczny otwiera się z zamiłowania do piękna. Celem profesjonalnej kosmetyczki jest idealna cera, rzęsy czy paznokcie klientek, a dążenie do doskonałości technicznej nigdy nie ustaje. Jednak powodzenie na rynku beauty, stanowiące gwarancję rozwoju biznesu, zależy od czegoś więcej niż same umiejętności zawodowe. Równie istotna, jeśli nie istotniejsza, jest także doskonała obsługa klienta. To właśnie ona sprawi, że klientki poczują się najważniejsze już od progu, a salon stanie się obiektem poleceń. Podpowiadamy, jak to osiągnąć!
Budowanie relacji z klientami - sztuka, której warto się nauczyć
Na pierwsze wrażenie, jakie odniesie klientka w salonie beauty, wpływa wiele czynników. Część z nich, jak wystrój, witryna lub design strony internetowej, można zaplanować wcześniej w najdrobniejszych szczegółach. Pozostałe są bardziej nieuchwytne - składa się na nie wiele subtelnych elementów interakcji, które wpłyną na opinię o salonie, jaką wykształci sobie klientka.
Obsługa klienta w salonie beauty zaczyna się na ogół już podczas umawiania wizyty. Warto dopracować to doświadczenie, dzięki czemu klienci poczują się wyróżnieni, a ich satysfakcja wzrośnie. Podczas rozmowy telefonicznej klient powinien usłyszeć komunikaty, które świadczą o intencjonalnym zaangażowaniu w jego sprawy.
Umawianie wizyty online, choć często zautomatyzowane, także można ubrać w treści pełne troski: przywitanie, podziękowanie i pozdrowienia. Jeśli klienci mogą zostawić przy tym adres e-mail, z pewnością ucieszą się, jeśli znajdą tam mail powitalny z kuponem na wybrane usługi.
Komunikacja werbalna - kluczowy kanał dla zrozumienia klienta
Osobiste rozmowy z klientami mają strategiczne znaczenie w budowaniu relacji. Klientki muszą poczuć, że ich cele i potrzeby są na pierwszym miejscu, a personel salonu beauty robi wszystko, by pomóc im w ich realizacji.
Nieocenione usługi w tym zakresie oddają techniki aktywnego słuchania oraz wynikające z nich typy wypowiedzi, takie jak parafrazowanie, empathy statements, odzwierciedlanie czy klaryfikacja. Niezwykle ważne jest też, by spotkać się z klientką na komfortowej dla niej płaszczyźnie. Salon kosmetyczny powinien sprawiać wrażenie przystępności. Użycie zbyt skomplikowanych, branżowych terminów albo brak jasności przy przedstawianiu szczegółów zabiegu sprawi, że klientki poczują się wyobcowane.
By stworzyć dla nich atmosferę, w której będą mogły się zrelaksować, należy sięgnąć po zrozumiały język, pełen ciepła, ale nastawiony na bezpośredni przekaz informacji. To ważne zwłaszcza na etapie rozmowy o cenach i kosztach, gdzie nieporozumienia mogą doprowadzić nawet do utraty klienta.
Komunikacja niewerbalna - efektywna rozmowa poza słowami
Rozmowy z klientami to nie tylko słowa. Odkąd Albert Mehrabian, badacz mowy ciała, udowodnił, że tylko 7% komunikacji odbywa się na poziomie werbalnym, mimika, ton głosu czy intonacja zyskały w obsłudze klienta nowe znaczenie.
By zapewnić satysfakcję klientek już od pierwszych chwil w salonie, powinna je tam powitać osoba o otwartej postawie ciała, oferując przy tym uśmiech i nawiązując kontakt wzrokowy. Mowa ciała wskazująca na empatię i gotowość do rozwiązywania problemów liczy się również przy wyjaśnianiu procedur, ustalaniu ich szczegółów, komunikacji cenowej, a także w razie reklamacji.
Trzeba tu podkreślić, że podczas rozmowy z niezadowoloną klientką warto wysyłać te same pozytywne komunikaty werbalne. Dążymy przy tym do maksymalnego empatyzowania z jej sytuacją także na poziomie mimiki, poprzez odpowiednią intonację głosu, pochylenie głowy czy gesty rękami.
Rozwiązywanie problemów i radzenie sobie z trudnymi sytuacjami
A co z sytuacjami, w których pierwsze skrzypce grają zastrzeżenia klienta w stosunku do salonu lub wykonanych zabiegów? Obsługa klienta w salonie beauty nie zawsze przebiega jak z płatka, ale narzędzia stosowane w customer care sprawdzają się również w takich okolicznościach. Podstawową wartością w przypadku problemów będzie jakość wsparcia, które otrzyma klientka.
Na irytację czy złość należy odpowiedzieć empatią, na zastrzeżenia - konkretnymi propozycjami rozwiązań i elastycznością w działaniu. A wszystko to w atmosferze uważności, przyjmując pełną odpowiedzialność za błędy czy pomyłki, dzięki czemu w umysłach klientek powstaną pozytywne asocjacje. Co więcej, stosowanie umiejętnie dobranych metod w trudnych sytuacjach z klientami jest w stanie przekuć potencjalny problem w okazję do pogłębienia ich satysfakcji.
Lojalność klientek i jej utrzymywanie - magia trwałych relacji
Stała baza klientów to marzenie zespołu każdego salonu beauty. Praca z powracającymi klientkami bywa bardziej intencjonalna, a remarketing to zadanie łatwiejsze i niewątpliwie mniej kosztowne niż zdobywanie nowych klientów.
Podstawa, na której powstaje lojalność klientów, to przede wszystkim indywidualne podejście. Zapewniając klientkom personalizowaną obsługę, inwestujemy w ich satysfakcję i pragnienie powrotu do salonu przy kolejnych potrzebach. Aby potraktować klientkę w sposób unikalny i dopasowany do ich potrzeb, potrzebna będzie wiedza na jej temat. Dlatego tak ważne jest gromadzenie i analiza informacji o dotychczasowych klientach.
Takie podejście pozwoli na monitorowanie zadowolenia klientów, dynamiczną reakcję na nowe potrzeby oraz lepsze dopasowanie oferty do ich oczekiwań. Z pewnością warto też utrzymywać stały kontakt z klientami, np. poprzez e-mail, SMS lub media społecznościowe. Dzięki temu można przypominać o ofertach, informować o nowościach i proponować personalizowane rozwiązania.
Podsumowanie: komunikacja, która sprowadza klientów
W prowadzeniu salonu kosmetycznego z sukcesem liczą się setki detali. Ale skuteczna, empatyczna komunikacja oraz obsługa klienta nastawiona na rozwiązania w praktyce okazują się znaczyć nawet więcej niż szeroka oferta czy atrakcyjne ceny.
Klientki salonu beauty przychodzą tam, by zadbać o siebie, by poczuć się pięknie i wyjątkowo. Zadaniem personelu salonu musi być współpraca z nimi w dążeniu do osiągnięcia tego celu w atmosferze relaksu i odprężenia. Profesjonalizm w kontaktach z klientami sprawi, że koszty reklamy salonu szybko zaczną spadać, a opinii zadowolonych klientów wciąż będzie przybywać!